بهینهسازی Core Web Vitals معیارهای حیاتی برای رتبهبندی گوگل!
تاثیر بهینه سازی Core Web Vitals برای سئو چیست؟
یکی از تغییرات اساسی که گوگل پس از معرفی این معیارها ایجاد کرد، تاثیر Core Web Vitals در بخش “Top Stories” بود. پیش از این، سایتهایی که از فناوری AMP (صفحات موبایلی شتابدادهشده) استفاده میکردند، برای نمایش در بخش “Top Stories” در نتایج جستجو واجد شرایط بودند. اما پس از معرفی Core Web Vitals، گوگل این معیارها را به عنوان فاکتور اصلی برای ارزیابی واجد شرایط بودن سایتها برای نمایش در این بخش در نظر میگیرد. در صفحه نتایج، همچنین برخی عیبیابیها و پیشنهادات برای بهبود را مشاهده خواهید کرد. PageSpeed Insights بر اساس امتیاز سایت شما، چندین توصیه ارائه میدهد که میتوانید برای افزایش امتیاز و بهبود عملکرد سایت خود از آنها استفاده کنید.
موتور جستجوی گوگل همواره تجربه کاربری و رضایت مخاطب از صفحات سایت را جزو عوامل مهم در رتبه بندی سایت ها در نظر می گرفت. در ادامه با اصلی ترین روش های جلوگیری و بهبود خطاهای core web vitals آشنا خواهیم شد. با استفاده از این روشها، میتوانید معیارهای Core Web Vitals را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، که منجر به بهبود تجربه کاربر، رتبهبندی بهتر در موتورهای جستجو و افزایش تعامل کاربر در وبسایت خود میشود. بهینه سازی Core Web Vital برای ارائه یک تجربه کاربری مثبت در وب سایت شما و همچنین برای بهبود عملکرد سایت شما در رتبه بندی موتورهای جستجو حیاتی است. نه، Core Web Vitals یکی از اجزای مهم Google Page Experience است، اما برای بهینهسازی کامل سایت و کسب رتبههای بهتر در گوگل باید به دیگر فاکتورها مانند موبایل فرندلی بودن، وجود SSL و امنیت صفحه نیز توجه کنید.
در عوض، باید از فرمتهای تبلیغاتی غیر مزاحم استفاده کنند که تأثیر کمتری بر CLS دارند. یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت تجربه کاربری، سرعت بارگذاری المانهای صفحه وب است. معیارهای مختلفی برای سنجش زمان بارگذاری صفحات وب وجود دارد که یکی از آنها LCP است. زمانی که با بررسی سرچ کنسول متوجه شوید که Core Web Vitals چیست، با سه عنصر اصلی این بخش مواجه می شوید. هسته حیاتی وب یا Core Web Vitals از سه عنصر اساسی تشکیل شده است که مجموعه آن ها امتیاز کلی کاربری سایت را نشان می دهد. این معیارها به گوگل کمک میکنند تا کیفیت تجربه کاربری صفحات وب را ارزیابی کند و سایتهایی را که عملکرد بهتری دارند، در رتبههای بالاتر قرار دهد.
در ادامه، مثالی از صفحهای را مشاهده خواهید کرد که درخواستهای شبکهای برای منابع انجام میدهد. این معیار برای وبسایتهای محتوامحور مثل وبلاگ یا سایتهای خبری چندان مهم نیست، چون این وبسایتها معمولا فقط تعاملات سادهای مثل اسکرول کردن یا بزرگنمایی متن دارند. همانطور که در تصویر متحرک بالا میبینید، چیدمان عناصر هنگام ورود به وبسایت با نتیجه نهایی پس از بارگذاری کامل صفحه متفاوت است. نمایش بصری یک وبسایت، در اینجا تک کرانچ، که در هنگام بارگذاری، عناصر آن پایدار نیستند. برای آشنایی با شاخص های حیاتی وب و تاثیر آن روی سئو تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید. سئوکاران عزیز، اگر هنوز با جدیدترین معیار رتبهبندی گوگل آشنا نشدید، خواندن این مقاله از نان شب برایتان واجبتر است.
بنابراین، به صاحبان وبسایت توصیه میشود که برای بهبود تجربه کاربری، HTTPS را در وبسایتهای خود پیادهسازی کنند. گوگل از مجموعهای از معیارهای مشخص به نام سیگنالهای تجربه صفحه برای ارزیابی تجربه کاربری یک وبسایت استفاده میکند که برای تعیین رتبهبندی (در کنار سایر عوامل) بکار میروند. شاخصهای حیاتی وب (Core Web Vitals) نیز پس از… در این دسته قرار میگیرند. شاخصهای اصلی وب، مجموعهای از معیارها هستند که برای سنجش تجربه کاربری از نظر سرعت، پاسخگویی و پایداری بصری یک صفحه طراحی شدهاند. در اصل، این شاخصها روشی برای گوگل هستند تا تجربه کاربری یک صفحه وب را کمیسازی و ارزیابی کند و به تعیین رتبهبندی آن کمک کنند.
ما توصیه میکنیم در انتخاب فونتهایی که در سایت خود استفاده میکنید، گزینشی عمل کنید. اگر از بیش از دو فونت استفاده میکنید، بهتر است آنها را از عناصر خاص حذف کنید و از فونتهای جهانی فقط برای اعمال انواع و وزنهای مورد نیاز استفاده کنید. همچنین میتوانید تصاویر خود را با اطمینان از داشتن اندازه و ابعاد مناسب بهینه کنید. هنگامی که تصاویر را از ویرایشگر وردپرس آپلود میکنید، سیستم مدیریت محتوا (CMS) به طور خودکار ابعاد را برای شما اختصاص میدهد. ابزار Screaming Frog SEO Spider میتواند اطلاعات دقیقتری از عملکرد Core Web Vitals صفحات شما ارائه دهد. با استفاده از Google PageSpeed Insights، آدرس سایت یا صفحه مورد نظر را وارد کنید و گزارش کامل از عملکرد سایت خود را دریافت کنید.
به همین دلیل است که توسعه دهندگان توجه ویژهای بر بهینه سازی و ارتقای تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت دارند. به همین دلیل باید وب سایت خود را طوری طراحی کنید تا بتوانید به نیاز کاربران پاسخ داده و تجربه خوبی را برای آنان رقم بزنید. گوگل نیز زمانی که تشخیص دهد محتواهای یک وب سایت برای کاربران مفید و ارزشمند است، قطعا این امتیاز مثبت را در هنگام رتبه بندی سایت در نظر میگیرد و جایگاه آن را در صفحه نتایج جستجو را ارتقا میدهد. بنابراین اندازه گیری تجربه کاربر با هسته حیاتی وب در حال حاضر یکی از مهمترین معیارها گوگل برای رتبه بندی وب سایتها در نظر گرفته میشود و نقش تعیین کنندهای را در این فرآیند ایفا میکند. تأثیر Core Web Vitals در سئو تکنیکال و بهینه بودن صفحات موضوعی مهم در آموزش Core Web Vitals است. این معیارها نه تنها به بهبود تجربه کاربری کمک میکنند بلکه نقش مهمی در بهینهسازی موتورهای جستجو دارند.
چون ممکن است صفحه دارای اطلاعات ارزشمندی باشد ولی به دلیل تجربه کاربری بد آن صفحه، این اطلاعات از دید کاربر پنهان بمانند. به عبارتی اطلاعات مربوط به کور وب ویتال هر سایت، بهترین راهنما برای بهینه سازی سرعت سایت و افزایش تجربه کاربری آن دارد. اگر به دنبال عملکرد جذاب و موثر وب سایت خودتان هستید، بررسی کور وب ویتال را جدی بگیرید. چون استفاده از اطلاعات آن یک نگاه نوین به دنیای وب ارائه میدهد که میتواند تفاوت زیادی در رضایت کاربران و موفقیت کسب و کارشما داشته باشد. اما بیایید در این مقاله از آریو وب، تمام اطلاعات مربوط به این ابزار جادویی و اینکه Core Web Vitals چیست را مورد بررسی قرار دهیم.
از طرف دیگر، وبسایتهایی با امتیازهای پایین Core Web Vitals احتمالا در رتبهبندی سقوط خواهند کرد. چون کاربر در زمان انجام یک وظیفه خاص توسط نخ اصلی عملی انجام داد، تا پایان یافتن آن وظیفه باید منتظر میماند تا بتواند به درخواست کاربر پاسخ دهد. مدت زمان این انتظار، مقدار FID (First Input Delay) آن کاربر خاص در وبسایت شما خواهد بود. از نظر امتیازدهی، عدد CLS بالاتر نشاندهندهی ثبات ضعیف محتواست، در حالی که اعداد پایینتر به این معنی است که محتوای شما از بهترین شیوههای گوگل پیروی میکند. اگر در وبسایتتان از منوی کشویی یا هر عنصر دیگری استفاده میکنید که با قرار دادن نشانگر روی آن حرکت میکنند، این موارد بهعنوان تغییر در چیدمان شمرده نمیشوند. سایت دچار پرش شده و در تغییر چیدمان صفحه متوجه می شوید تمام محصولاتی که به سبد خرید خود اضافه کردید، از دست رفته است و باید مجددا آن ها را انتخاب کنید.
قبل از اینکه بر روی بهینه سازی Core Web Vitals خود کار کنید، ایده خوبی است که از وضعیت فعلی سایت خود مطلع شوید. ارزیابی منظم امتیاز شما می تواند بخش ارزشمندی از نگهداری وب سایت شما باشد. یکی دیگر از جنبههای کلیدی، امنیت وبسایت این است که به شما در حفاظت از سایت در برابر تهدیدات آنلاین مانند بدافزار (malware) و هک شدن کمک میکند. امنیت وبسایت به ایمنسازی محتوای سایت و همچنین دادههای کاربران شما کمک میکند. معیار FID یا First Input Delay، معیاری است که برای اندازهگیری Load responsiveness به کار میرود و به میزان تاخیر در دریافت پاسخ از سایت توسط کاربر اشاره میکند.
تنها راه برای آنکه عملکرد حقیقی وبسایت خود را به دست بیاورید، اندازهگیری عملکرد کاربرانی است که در حال بارگذاری وبسایت شما و ارتباط برقرار کردن با آن هستند. این نوع ارزیابی معمولاً مربوط به RUM یا همان بررسی لحظهای کاربر در بازه زمانی کوتاهمدت است. اگر وبسایت شما فاقد RUM باشد، CrUX یک راه سریع برای اندازهگیری و ارزیابی Core Web Vitals وبسایت شما خواهد بود. Chrome UX Report یا همان CrUX یک سری مجموعه داده عمومی از تجربه کاربران واقعی در میلیونها وبسایت مختلف است. برخلاف دادههای آزمایشگاهی، دادههای CrUX از کاربران واقعی در این زمینه تهیه شده است.
هسته حیاتی وب یا Core Web Vitals یکی از معیارهای جدید گوگل برای رتبه بندی وب سایتها است که به بررسی و اندازه گیری تجربه صفحه، میزان و کیفیت تعامل کاربران با یک سایت میپردازد. هسته حیاتی وب از سه شاخصه مهم تشکیل میشود که هریک از آنها یکی از جنبههای مرتبط با تجربه کاربران در هنگام بازدید از یک صفحه را مورد بررسی قرار میدهد. با بررسی مقاله Core Web Vitals چیست از آریو وب، به این نتیجه رسیدیم که هسته حیاتی گوگل از جانب گوگل به عنوان یک استاندارد اساسی برای ارزیابی عملکرد وب سایتها معرفی شده است. این معیارها، به طور مستقیم بر تجربه کاربری تأثیر میگذارند و به صاحبان وب سایتها کمک میکنند تا بهینهسازیهای لازم را اعمال کرده و کیفیت را ارتقا دهند. با توجه به اهمیت این موارد برای رتبهبندی در موتورهای جستجو و جذب کاربران، ادراک و فهم دقیق از Core Web Vitals برای هر وبسایت ضروری است. این معیارها، فرصتی برای بهبود تجربه کاربری و ارتقای کیفیت وبسایتها هستند که به طور چشمگیری میتوانند به موفقیت وبسایتها کمک کنند.
برای هر یک از معیارهای بالا، به منظور تضمین دستیابی به هدف توصیه شده برای رسیدن به تجربهی کاربری خوب، یک آستانهی خوب اندازهگیری 75% از صفحات بر روی گوشیهای موبایل و دستگاههای دسکتاپ تعریف شده است. همچنین فراموش نکنید که Google Page Experience شامل معیارهای دیگری همچون وجود SSL، موبایل فرندلی بودن و امنیت صفحه است که برای حفظ جایگاه سایت شما در نتایج جستجو اهمیت دارد. در این بخش میخواهیم دو روش اصلی برای اندازهگیری و بررسی Core Web Vitals را با شما در میان بگذاریم. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکردید، اصلاً نگران نباشید؛ در ادامه مراحل را بهطور ساده توضیح خواهیم داد. این نوع بارگذاری تصاویر میتواند به بهبود امتیاز LCP و سرعت بارگذاری شما کمک کند.
Core Web Vitals مجموعهای از معیارها هستند که گوگل برای ارزیابی تجربه کاربری در صفحات وب معرفی کرده است. این شاخصها روی سرعت بارگذاری، ثبات بصری و تعاملپذیری عناصر صفحه تمرکز دارند و نشان میدهند که کاربران هنگام بازدید از یک سایت، چه تجربهای دارند. اگر یک وبسایت به این معیارها توجه کند، هم به بهبود تجربه کاربری کمک میکند و هم تاثیر مثبتی روی خدمات سئو سایت خواهد داشت. در این مطلب با مفهوم Core Web Vitals آشنا میشوید و یاد میگیرید چطور با بهینهسازی این معیارها، عملکرد سایت خود را ارتقا دهید. آموزش Core Web Vitals و راههای بهبود آن به بررسی معیارهای کلیدی تجربه کاربری در وبسایتها میپردازد که توسط گوگل معرفی شدهاند.
به این معنی که وقتی کاربر برای اولین بار پس از لود شدن با سایت شما تعامل میکند، چه مدت زمان لازم است تا پاسخی از سمت سایت دریافت کند. ببینید، امروز اغلب کاربران فعال در سطح وب از گوگل کروم برای ورود به سایت ها استفاده میکنند. استفاده زیاد از کروم و همینطور سیستم قدرتمند گوگل در خزش و بررسی سایت ها، عملا قدرت زیادی به این موتور جستجو برای بررسی رفتار کاربر داده. بنابراین حالا گوگل رفتار کاربران در سایت شما و در هر صفحه وب را بررسی میکند. تصور کنید یک کاربر وارد صفحه اصلی یک سایت فروشگاهی میشود و تصویری بزرگ از محصولات به نمایش گذاشته شده است.
اولین معیار هسته حیاتی وب Largest Contentful Paint است که مدت زمان بارگذاری بزرگترین المان درون صفحه را از دید کاربر اندازهگیری میکند. این معیار از زمانیکه بر روی یک لینک کلیک میشود، آغاز به کار میکند و تا زمان نمایش بزرگترینترین المان، فعال باقی میماند. بهعنوان مثال بزرگترین المانی که در هنگام لود صفحه در قسمت بالا نمایش داده میشود، میتواند اسلایدر یا تصویر شاخص صفحه باشد. به راحتی میتوانید به سرچ کنسول دسترسی پیدا کرده و هر جزئیات عملکرد وب سایت خود را مشاهده کنید. حتی برای ردیابی Core Web Vitals میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید که اطلاعات دقیق در مورد عملکرد وبسایتها ارائه میدهند. این ابزارها شامل Google PageSpeed Insights، Google Search Console، Lighthouse، Chrome DevTools، CrUX Dashboard و افزونههای مرورگر میشوند.
افزونه Web Vitals قادر به اندازهگیری سه شاخص اصلی Web Vitals بهصورت لحظهای در نرمافزار گوگل کروم دسکتاپ است. این افزونه به شما کمک میکند تا پیش از آنکه یک شاخص دچار مشکل شود و نیاز به بهبود داشته باشد، آن را شناسایی کنید. این افزونه همینطور که در حال مرور صفحات وب هستید، عملکرد وبسایت شما را بررسی خواهد کرد. خب، این کجا با بحث ما در ارتباط است؟ Core Web Vitals در حقیقت یکی از اجزای اصلی Google Page Experience است، اما این تمام ماجرا نیست. گوگل برای ارزیابی کاملتر تجربه کاربری سایتها، معیارهای دیگری را نیز در نظر گرفته است که باید به آنها توجه کنید.
در ادامه، دربارهٔ علل مشکلات هر یک از معیارهای Core Web Vitals صحبت خواهیم کرد و نکات و مراحل عملی برای بهبود آنها را ارائه خواهیم داد. این به شما فرصت کافی میدهد تا وبسایت خود را بهطور کامل تحلیل کنید، به فکر رفع نواقص و راهحلهای بهبود آن باشید و این تغییرات را قبل از بهروزرسانی اعمال کنید. هر دو ابزار همان عوامل را اندازهگیری میکنند، اما پیج اسپید این امکان را میدهد که آدرسهای اینترنتی را بهطور جداگانه بررسی کنید. دنبال کردن دکمهها و لینکهای متحرک روی صفحه وقتگیر، خستهکننده و آزاردهنده است. علاوه بر این، برای شرکت شما جلوهی بدی دارد و نشان میدهد که برای اطمینان از تعامل آسان مشتریان با وبسایتتان تلاشی نمیکنید. چه کسی صفحات خراب، عناصر ناپایدار و زمان بارگذاری طولانی را دوست دارد؟ من که دوست ندارم.
بنابراین میتوان گفت که Core Web Vitals به بهبود سئو سایت کمک و شما را از رقبا متمایز میکند. Google Search Console یکی از مهمترین ابزارهای گوگل برای نظارت بر عملکرد کلی سایت در نتایج جستجو است. این ابزار یک بخش اختصاصی برای Core Web Vitals دارد که در آن میتوانید وضعیت صفحات خود را بر اساس معیارهای LCP، INP و CLS مشاهده کنید و پیشنهادات عملی برای بهبود هر یک از آنها دریافت کنید. در این مقاله ابتدا به معرفی Core Web Vitals یا هسته حیاتی وب پرداختیم، سپس با معیارهای آن آشنا شدیم، نحوه امتیازدهی اش را بررسی کردیم و بعد به شکل جامع ابزارها و نحوه اندازه گیری امتیاز CWV را شناختیم. یک ابزار تست عملکرد است که تجزیه و تحلیل جامعی از سرعت بارگذاری و عملکرد وبسایت شما ارائه میدهد. GTmetrix حتی میتواند برای ارزیابی و عملکرد کلی وبسایت مورد استفاده قرار گیرد.
برای ایجاد یک تجربهی کاربری خوب، شاخص CLS یک سایت باید کمتر یا مساوی 0.1 باشد. Core Web Vitals از زیر مجموعههای Web Vitals است که در رتبهبندی صفحات وب استفاده میشود و روی تمام صفحات وبسایتها، اجرا میشود تا مقدار معینی از بهینهسازی سایت را مشخص کند. برای اینکه با جزئیات کامل و دقیق بفهمید Core Web Vitals چیست و چه نوع عملکردی دارد یا از چه اهمیتی برخوردار است، با ما همراه شوید. با گسترش استفاده از اینترنت از طریق تلفنهای همراه، گوگل به شدت در الگوریتم رتبه بندی خود به سازگاری با دستگاههای موبایل توجه میکند. CWV به طور مستقیم با عملکرد دستگاههای تلفن همراه مرتبط است و وبسایتهایی که ریسپانسیو هستند و با نمایش در موبایل سازگاری مناسبی داشته باشند، احتمالاً در نتایج جستجو در تلفن همراه، رتبه بالاتری را کسب خواهند کرد. به زبان ساده، معیارهای اصلی وب (Core Web Vitals) جنبههای مختلف کارایی وب را میسنجند، مانند میزان تعامل، زمان بارگذاری فروشگاه و پایداری محتوا در حین بارگذاری.
در بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس، به بررسی همه افزونه های کش وردپرس پرداخته ایم. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از دادهها برای بهبود استراتژیهای سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. فرض کنید در حال کلیک روی دکمه "خرید" هستید، اما ناگهان یک تبلیغ یا تصویر دیگری بارگذاری میشود و دکمه به سمت پایین جابهجا میشود. مگر اینکه توسعهدهنده باتجربه یا متخصص سئو فنی باشید، بسیاری از راهحلهای پیشنهادی بسیار دشوار یا حتی غیرممکن به نظر میرسند. شرکت ویرا آریان در سال ۱۴۰۰ با هدف فعالیت در حوزه خدمات طراحی وب فعالیت خود را آغاز کرده است و تا امروز توانسته است بهترین خدمات تخصصی را با بالاترین کیفیت در دسترس مشتریان قرار دهد، با ما همراه باشید. با این حال، اگر به صورت دستی تصاویر را از طریق کد اضافه میکنید، مهم است مطمئن شوید که ابعاد را برای تعیین فضای این عناصر تعریف میکنید.
با اجرای این روشها، میتوانید سرعت، پاسخگویی و ثبات بصری صفحات وب خود را به طور چشمگیری بهبود بخشید. شاید شما هم در سایتهایی بودهاید که محتوای عالی داشتند، اما به خاطر بارگذاری کند یا جابجایی ناگهانی محتوا، نتواستید از آنها بهرهبرداری کنید. اگر شما به دنبال خدمات طراحی سایت هستید، باید بدانید که توجه به این معیارها برای طراحی سایت بهینه و کاربرپسند ضروری است. گوگل با استفاده از این معیارها به شما کمک میکند تا تجربه کاربری بهتری بسازید، چیزی که نهتنها کاربران از آن لذت میبرند، بلکه باعث میشود گوگل سایت شما را در رتبههای بالاتر قرار دهد. در واقع، هرچه تجربه کاربری سایت شما بهتر باشد، شانس شما برای دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل بیشتر خواهد شد. در مباحث سئو Core Web Vitals یا هسته حیاتی وب، به مجموعهای از عوامل اشاره میکند که گوگل آنها را در تجربه کاربر از یک صفحه وب هنگام لود شدن آن دخیل میداند.
امتیازات بین 100 تا 300 میلیثانیه قابل قبول هستند، هرچند بهبود آنها توصیه میشود. هر چیزی بالاتر از 300 میلیثانیه ضعیف تلقی میشود و به معنای آن است که زمان بهینهسازی صفحات فرا رسیده است. نکته دیگر این است که FID فقط سرعت اولین تعامل را اندازهگیری نمیکند، بلکه مدت زمانی را که کاربر برای انجام عملی خاص در وبسایت شما صرف میکند نیز میسنجد. این نوسانات بصری معمولاً به این دلیل رخ میدهند که بعداً عناصر دیگری به همان صفحه اضافه یا تغییر اندازه داده شدهاند. CLS با جمع امتیازات جابهجاییهای طرحبندی که ظرف ۵۰۰ میلیثانیه پس از ورودی کاربر اتفاق نمیافتند، سطوح پایداری را اندازهگیری میکند.
این معیارها، سیگنالهای تجربه کاربری هستند که برای ارزیابی تجربه کاربری وبسایت شما، از جمله سرعت تعامل کاربران با آن، مورد استفاده قرار میگیرند. معیار CLS یا Cumulative Layout Shift که در فارسی به آن تغییر چیدمان تجمعی گفته میشود، نشاندهنده پایداری یک صفحه هنگام بارگذاری است و Visual Stability را اندازهگیری میکند. به عبارت دیگر اگر عناصر در صفحه شما هنگام بارگیری صفحه حرکت کنند،CLS بالایی دارید که چیز خوبی نیست. به این ترتیب، وقتی صفحه به طور کامل بارگذاری میشود، کاربران مجبور نیستند دوباره دنبال لینکها، تصاویر و فیلدها بگردند و جای آنها را پیدا کنند. تعاملپذیری (Interactivity) صفحه را از طریق اندازهگیری مدت زمان تاخیر بین اولین تعامل کاربر (مثل کلیک روی یک دکمه یا لینک) و پاسخ مرورگر بررسی میکند.
بنابراین ارتقاء تجربه کاربری با بهبود معیارهایی چون سرعت بارگذاری، طراحی واکنشگرا، محتوای مفید و طراحی بصری جذاب میتواند به طور مستقیم بر بهبود رتبه سئو سایت در موتورهای جستجو تاثیر داشته باشد. این معیارها بر جنبه های مختلف سرعت بارگذاری صفحه وب، تعامل و ثبات بصری تمرکز دارند. هدف کمک به صاحبان وب سایت و توسعه دهندگان است که عملکرد کلی وب سایت های خود را درک کرده و بهبود بخشند که در نهایت باعث افزایش رضایت و تعامل کاربر می شود. این معیارها هرکدام بر بخشهای خاصی از تجربه کاربری تمرکز دارند و به گوگل کمک میکنند تا بفهمد چطور کاربران با سایت شما تعامل دارند. جالب است بدانید که بیشتر این معیارها، به جز CLS، بر قسمتهایی از صفحه تمرکز دارند که کاربر بدون نیاز به اسکرول، آنها را مشاهده میکند.
دادههای عملکرد را از کاربرانی که در هنگام استفاده از مرورگر وب Google Chrome اشتراکگذاری تجربه مرور خود را انتخاب کردهاند، جمعآوری میکند. توجه به این نکته مهم است که Core Web Vitals تنها فاکتورهای رتبه بندی نیستند و با سایر عوامل سئو تکنیکال مانند محتوای مرتبط، بک لینک های با کیفیت بالا و سازگاری با موبایل کار می کنند. با این حال، از آنجایی که گوگل به اولویتبندی تجربه کاربر و عملکرد صفحه ادامه میدهد، Core Web Vitals به طور فزایندهای در استراتژی کلی SEO حیاتی میشوند. استفاده از پروتکل HTTPS نه تنها امنیت وب سایت را افزایش می دهد، بلکه به امتیازات Core Web Vitals بهتر کمک می کند، که منجر به بهبود تجربه کاربر، افزایش دید موتور جستجو و عملکرد کلی بهتر می شود. بنابراین، به صاحبان و توسعه دهندگان وب سایت به شدت توصیه می شود که HTTPS را در وب سایت های خود پیاده سازی کنند تا از تجربه مرور ایمن و بهینه اطمینان حاصل کنند. برای بهبود Core Web Vitals، شما باید به بهینهسازی سرعت بارگذاری، کاهش زمان تأخیر در پاسخگویی به درخواستها و جلوگیری از نوسانات بصری توجه کنید.
تغییر چیدمان تجمعی (CLS) یکی از معیارهای اصلی Web Vitals است که برای ارزیابی ثبات بصری یک صفحه وب در طول فرآیند بارگذاری استفاده می شود. این امتیاز تجمعی تمام تغییرات غیرمنتظره چیدمان را که هنگام بارگذاری و تعاملی شدن صفحه روی صفحه رخ می دهد، اندازه گیری می کند. حافظه پنهان مرورگر به مرورگرهای وب اجازه میدهد تا منابع خاصی را از یک وبسایت در دستگاه محلی کاربر، مانند تصاویر، فایلهای CSS، جاوا اسکریپت و سایر داراییهای ثابت ذخیره کنند. این ابزار ارائه شده توسط Google صفحات وب شما را تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس عوامل مختلف از جمله Core Web Vitals امتیاز عملکردی ایجاد می کند. هسته گوگل که با نام Google Core Web Vitals نیز شناخته میشود، مجموعهای از معیارهای خاص است که توسط گوگل برای اندازهگیری و ارزیابی تجربه کاربر از صفحات وب ایجاد شده است. Core Web Vitals Report جدید در سرچ کنسول به شما کمک میکند تا صفحاتی که نیاز به بررسی بیشتر دارند را پیدا کنید.
این معیارها به شما کمک میکنند تا سایتتان علاوه بر سریع و کاربرپسند بودن، از نظر امنیت و سازگاری نیز استانداردهای گوگل را رعایت کند. اما اگر دسترسی به سرچ کنسول ندارید، میتوانید به صورت مستقل به صفحه سایت Page Speed Insights بروید و با وارد کردن آدرس هر صفحه، گزارشی از وضعیت هسته حیاتی وب در آن را ببینید. Page Speed Insights گزارش کاملی در این زمینه در اختیارتان میگذارد، علاوه بر این راهنماییهای لازم در مورد چگونگی برطرف کردن ایرادات و بهبود Core Web Vitals هم به شما ارائه میکند. ابزارهای میدانی، دادههایی را که در دنیای واقعی توسط کاربرانی واقعی به دست میآیند را ارائه میدهد و اصولا به آن RUM میگویند. ابزارهای میدانی شامل کنسول جستجوی گوگل، سرعت وبسایت، گوگل کروم Chrome، مقایسه سرعت صفحه، ,Online or NOT Super Monitoring Web Page Test, میباشد. درباره اولویت بین تلفن همراه و دسکتاپ، در دنیای امروزی تلفن همراه به عنوان یکی از ابزارهای اصلی دسترسی به اطلاعات محسوب میشود.
سپس در منوی کنسول، گزینهی Core Web Vitals را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. این گزینه به شما کمک میکند تا وضعیت عملکرد سایت را از نظر معیارهای Core Web Vitals مشاهده کنید. اولین و مهمترین معیار از Core Web Vitals، LCP (Largest Contentful Paint) است که مدت زمان بارگذاری بزرگترین المان قابل مشاهده صفحه از دید کاربر را اندازهگیری میکند. این المان ممکن است یک تصویر، یک اسلایدر یا یک بلوک متنی باشد که در بالای صفحه قرار دارد. البته، گوگل هنوز از AMP پشتیبانی میکند و سایتهایی که از آن استفاده میکنند، همچنان میتوانند در بخش “Top Stories” حضور داشته باشند.
میتوان گفت که انتشار شاخصهای اصلی وب، فشار زیادی را به صاحبان مشاغل وارد کرده است، بهخصوص که برخی از این معیارها به فاکتورهای رتبهبندی موجود بسیار شبیه هستند. اگر صفحهای را در گزارش پیدا نمیکنید، یا هنوز نمایه نشده است یا آدرس آن به حداقل دادههای گزارشدهی نرسیده است. اگر با وبسایتی ناسالم و بهینهنشده برای معیارهای اصلی وب روبرو شوند، احتمالا آن را ترک کرده و به جای دیگری میروند. اگرچه تجربه صفحه وبسایت شما ۱۰۰٪ امتیاز سئو را تشکیل نمیدهد، اما نقش مهمی در آن دارد؛ بنابراین پیش از راهاندازی رسمی وبسایتتان، حتما آن را بهبود ببخشید. تا کنون، صفحات موبایلی شتابگرفته (AMP) شرط اصلی برای نمایش در اخبار برتر بود.
همانطور که در تصویر بالا میبینید، بزرگترین المان صفحه در هنگام بارگذاری صفحه تغییر میکند. Google Chrome Developer Tools که معمولاً به عنوان “Chrome DevTools” شناخته می شود، مجموعه ای از ابزارهای توسعه وب و اشکال زدایی است که مستقیماً در مرورگر وب Google Chrome ساخته شده است. برای این کار باید Layout Shift را انتخاب کنید و بر روی گزینه Summary کلیک نمایید. برای آنکه بهصورت بصری از محل وقوع CLS مطلع شوید، میتوانید از بخش Moved From و Moved To استفاده نمایید. مجموعه داده CrUX، دادههایی در خصوص عملکرد مطلوب تمام شاخصهای Core Web Vitals را شامل میشود.
از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights و GTMetrix برای بررسی عملکرد سایت استفاده کنید. از آنجا که معیارهای Core Web Vitals به طور مستقیم بر رتبهبندی سئو تأثیر میگذارند، بهبود این معیارها برای جذب ترافیک ارگانیک ضروری است. برخی استراتژیها شامل بهینهسازی برای دستگاههای موبایل، کاهش درخواستهای HTTP، و استفاده از کش مرورگر برای کاهش زمان بارگذاری هستند. با رعایت این نکات، نه تنها نمره معیارهای اصلی وب خود را افزایش خواهید داد، بلکه به رتبهبندی بهتری در نتایج جستجو دست خواهید یافت. Core Web Vitals مجموعهای از معیارهای کلیدی گوگل برای سنجش تجربه کاربری در صفحات وب است. این معیارها شامل سرعت سایت ، تعاملپذیری و ثبات بصری هستند و تأثیر مستقیمی بر رتبهبندی سایت در نتایج جستجو دارند.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/