نسبت امنیت غذایی کشور به 80 درصد رسیده است



نسبت امنیت غذایی کشور به 80 درصد رسیده است

افزایش دادن:

گروه اقتصاد – معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اهداف قانون برنامه ششم دستیابی به امنیت غذایی 95 درصدی بود که محقق نشد، البته از سال 92 نسبت خودکفایی یا ضریب امنیت غذایی حدود 53 درصد بهبود یافته و به 80 درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته در گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که در برنامه پنج ساله ششم چند تکلیف تعیین شده است؟ که برای یک یا دو سال تمدید شد، محقق شد؟ وی گفت: طبق قانون برنامه ششم، هدفی که قرار بود 95 درصد تحقق امنیت غذایی باشد و حداقل در آن مقطع زمانی عملاً محقق نشده است، هرچند تحرکاتی بوده است که از سال 92 تاکنون نسبت خودکفایی یا ضریب امنیت غذایی حدود 53 درصد بود که به 80 درصد رسید اما برخی از سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته اتخاذ شد و امسال شاهد لغو یک سیاست اقتصادی بد به نام طرح ارتقاء بودیم باعث شد که نتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم. البته اتفاقات دیگری هم موثر بود، از جمله خطرات مختلفی که در بخش کشاورزی رخ داد، تغییرات آب و هوایی، سیل و خشکسالی، آنها هم موثر بودند و در وزارت جهاد کشاورزی نتوانستیم به این هدف برسیم.
غربی اضافه کرد: به هر حال در برنامه ششم به غیر از مسائل طبیعی، تعدادی فعالیت دیگر به عنوان الحاقی در نظر گرفته شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد زیرا در امنیت غذایی هر اتفاقی رخ می دهد و جهشی خواهیم داشت. این امر مستلزم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.
گاربانی گفت: در برنامه ششم مقرر شده بود هر سال به نوعی سهم بخش کشاورزی دو درصد از کل سرمایه گذاری افزایش یابد اما عملاً این اتفاق نیفتاد و بهره وری افزایش پیدا نکرد.اقتصاد و کمبود سیاست های جذاب برای حمایت از بخش کشاورزی باعث شد که به این هدف دست یابیم.
طبق قانون ده روز قبل از مهلت قانونی برای اعلام تعرفه صادراتی محصولات جالیزی فرصت داریم. آیا هنوز این اتفاق نیفتاده است، آیا مبلغ و مبلغ مشخص شده است یا خیر؟
گاربانی: آخرین خبری که از پروست توسعه بازرگانی گرفتم این است که در حال بررسی کارشناسی هستند. ارقام و اعداد برای برخی از محصولات مشخص شده است. برای محصولی مانند گوجه فرنگی، درصد یک محصول را نیز افزایش دادند، یعنی مقدار ثابتی نداشتند. علاوه بر افزایش کارمزد، در جلسات قبلی هم گفته ام که بحث نیم درصد آب مجازی که هنوز حل نشده است باید حل شود. در نهایت، ما اکنون در شرایطی هستیم که در مذاکرات با کشورهای اوراسیا در مورد تعاملات تجاری شرکت می کنیم، که این نیز بسیار مهم است که ما وظایفی را در مورد محصولات مورد نیاز آنها انجام دهیم.
آیا درصد تعرفه از محصولی به محصول دیگر متفاوت است؟
گاربانی: ما معتقدیم برای محصولاتی که به کشورهای همسایه صادر می کنیم (محصولات آب پایه) باید به اندازه ای باشد که نیاز داخلی را تامین کند.
آقای گاربانی: در مورد یکی از کالاها بدون ذکر نام گفتند که قیمت ثابت یکی از اجناس دو تا سه هزار تومان افزایش یافته است. دوستان ما سرشان شلوغ است، بالاخره باید دیدگاه کشورهای اوراسیا و در واقع این وظیفه را که سیاست کلی برنامه هفتم اکنون معطوف به کالاهای اساسی است، در نظر بگیرند، این سیاست های کلی که امروز اعلام شد به ما کمک می کند. بسیار در جهتی که ما در حال حاضر داریم. مشخص بود و انشالله به محض انجام محاسبات دوستان یا خودشان اعلام می کنند یا من اعلام می کنم.
تعرفه اعمال محدودیت برای کشت آبزیان در جلیزه چگونه باید باشد؟
احد آزادی ها، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ویدئویی مرتبط با این برنامه گفت: سیاست مجلس بدون تعارف قطعاً این است که مهار این موضوع را تقویت کنیم تا بتوانیم از آب استفاده کنیم. از مهمترین منابع ما این در حوزه کشاورزی است، از آن محافظت کنیم، یعنی اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از کشت کم آب انجام نمی شود مگر اینکه بحث صادرات به گونه ای حل شود که کشاورز ما که در واقع صادرکننده ماست، انگیزه صادراتی ندارد.
آزادیخا: اگر ما، دولت و نهادهای نظارتی در این زمینه کوتاهی کرده ایم، حتماً به نسل های آینده خیانت کرده ایم. من شخصا معتقدم که قطعاً روند تدوین برنامه هفتم توسعه را پیش خواهیم برد. ما آب مجازی صادر می کنیم.
آزادیخواه: مشکلاتی که در برنامه ششم ذکر شده و بعضاً واقعیت دارد، باید به تجربه های تلخی تبدیل شود که در برنامه هفتم توسعه بتوانیم به آن بپردازیم. یا دولت، مهم این است که ما در این زمینه اشتباه مدیریتی داشته ایم و از این به بعد راه حل این است که مدیریت کنیم و اجازه ندهیم بقیه آب در اختیارمان باشد که امروزه بسیاری از شهرها با مشکل آب شرب مواجه هستند. رفتن به جاده ترج، چون برخی صادرکنندگان می خواهند گوجه یا هندوانه صادر کنند، اشتباه است. ما می توانیم کار را سازماندهی کنیم که 12 میلیون تن گندم را که وارد می کنیم، وارد نمی کنیم، یعنی کالاهای اساسی خوراک طیور، گندم برای کارخانه های نان، آن را به سرانجام برسانیم، عملاً کشاورزی به نفع آن باشد. ، و توانسته ایم از آبی که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم.
قربانی به آقای آزادیخا گفت: ما دو انتظار داریم، یکی اینکه کمیسیون نیم درصد آب مجازی را که به آبزیان اختصاص می‌یابد مشخص کند که کمک زیادی می‌کند تا مالیات‌هایی که ما تعیین می‌کنیم جذب شود. مربوط به صادرات کاهش کشت محصولات آب بر نکته دوم در رابطه با برنامه هفتم این است که از کمیسیون کشاورزی و مجلس در رابطه با این سیاست انتظار داریم که به زودی تحت عنوان سیاست ضمیمه منتشر خواهیم کرد. در الگوی کشت، خداوند کمک خواهد کرد که بخش های مهمی از این سیاست باشد. برای اجرای برنامه هفتم هم اجرای الگوی کشت و هم دستیابی به امنیت غذایی نیازمند حمایت مالی است و مجلس می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.
غربی به آزادی گفت: موضوعی که وجود دارد این است که یکی از دلایلی که نتوانستیم به هدف 95 درصدی امنیت غذایی در برنامه ششم دست پیدا کنیم این بود که رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به این رقم نرسید. و یکی از دلایل آن این بود که طبق تکلیف برنامه ششم قرار بود 15 درصد از حجم متوسط ​​وجوه پرداختی توسط بانک های غیرتخصصی یعنی بانک های تجاری به بخش کشاورزی واریز شود، اما این کار انجام شد. پرداخت نشده. تا نهایی شدن و تصویب برنامه هفتم زمان باقی است، آیا این به ما کمک می کند؟
آزادی ها: من معتقدم واقعیت تعامل دولت و مجلس به ویژه جهاد کشاورزی و شخص آقای وزیر بسیار بالاست. ما این تعامل را یک فرصت می بینیم. اقداماتی می کنم، کمک می کنیم و از ظرفیت قانونی مجلس استفاده می کنیم نکته بعدی حدود 15 درصد بانک های عامل است.
آزادیخواه: متأسفانه بانک های موجود در قانون برنامه ششم 15 درصد کوتاهی کرده اند. متأسفانه مشکل ما این است که مجلس ناظر عقب مانده است و نمی توانیم یک حادثه را قبل از وقوع درست کنیم. خوب است که خود بانک مرکزی نیز با اقداماتی رصد می کند.
اگر این رقم تا پایان شهریور ماه قطعی نشود، با توجه به اینکه باید شش ماه قبل از تصمیم گیری و اجرا به کشاورز اعلام می شد، مجلس عمل می کند؟
آزادیخواه: در این حوزه و در حوزه های مشابه، ادغام بر اساس لایحه قانون و تعامل مجلس و دولت صورت می گیرد، اما اگر بدانیم که لازم است مجلس شخصا وارد شود، حتما انجام می دهیم، داریم. با آغوش باز، گاه به صورت درخواست، و گاه در حوزه قانون گذاری، با فوریت هایی که آیین نامه داخلی مجلس اجازه می دهد، می توانیم به سرعت کارهایی را که به تعویق افتاده است، انجام دهیم. البته می‌خواهم به شما بگویم که کشور واقعاً اولویت‌های زیادی دارد، اما قطعاً با تعامل با دستگاه‌های اجرایی از امکانات مجلس استفاده خواهیم کرد.
اگر از جذابیت صادرات این گونه محصولات کاسته نشود، آیا می توان به هدف و کاربرد در سیاست کلی برنامه پنج ساله هفتم یعنی تولید 90 درصد انواع اصلی و استراتژیک محصولات دست یافت؟
حجت ورمزیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در پیوند تصویری با این برنامه: همانطور که می دانید سیاست کلی برنامه هفتم توسعه از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که 90 درصد بحث در آن قرار دارد. تولید کالاهای اساسی به ویژه در داخل کشور داشته باشد. قطعا باید سیاست های کافی اتخاذ شود. یکی از این بحث ها این است که ما نباید به این راحتی در کنار سازمانی که هم آب و هم محصولات اساسی را تحت الشعاع قرار می دهد، محصولات خالص تولید و صادر کنیم. محصولات باید نسبت به محصولات غیر اساسی بالاتر باشد و تا حدودی متعادل تر شود تا کشاورز به سمت تولید این محصولات برود و همچنین سودآوری این محصولات زیاد افزایش پیدا نکند.
ورمزیاری: باید سیاستی اتخاذ شود که موازنه به شدت اجرا شود. زمانی که تولید افزایش می یابد، نیازی به تولید کالای اساسی برای کشاورز نیست، بنابراین برای اینکه بتوانیم به خودکفایی برسیم نیازمند بسته ای جامع هستیم.
به عنوان یک کارشناس رقم تعرفه چقدر باید باشد تا بازدارندگی کالا ایجاد شود؟
ورمزیاری: شاید نتوانیم عدد را دقیقاً بگوییم زیرا تعیین همه جوانب این تعرفه نیاز به تخصص دارد، زیرا در عین حال باید ارزش بخش کشاورزی کاهش یابد.
برخی از کارشناسان می گویند این عدد بالای 100 تا 150 درصد است، به نظر شما این عدد معقول است؟
ورمزیاری: 100 یا 150 درصد عدد درستی نیست، باید سیاست های تشویقی را وارد کنیم، فقط با گرانی صادرات، طبیعتا معیشت کشاورز تیره می شود. متأسفانه ما در واردات کالاهای اساسی خود با مشکل جدی مواجه هستیم، باید تعرفه خوبی تعیین کنیم تا کشاورز به سمت تولید کالاهای اساسی هدایت شود، اما اگر فقط تعرفه را افزایش دهیم و از طرف دیگر قیمت کالاهای اساسی را بخریم. . محصولات کشاورز، قیمت تضمینی که تعیین می کنیم اگر قیمت مناسب نباشد، از قیمت مواد استفاده نشود، مشکل ما این است که قیمت مواد تولیدی به شدت افزایش می یابد، قیمت محصول نهایی کشاورز افزایش نمی یابد و برای تولید محصول اصلی هزینه نمی شود.
انتهای پیام/







حتما بخوانید:
بهترین کلینیک پوست و مو و زیبایی در سال 2021 با بالاترین امکانات

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesKamagrasu tesisatçısıkameralı su tesisatçısıEvlilik Büyüsü