خبر جدیدی از دلایل تخریب صدها کانتینر کالای مصرفی در بندر شهید رجایی/ تبدیل ذرت و برنج رها شده به مشروبات الکلی



خبر جدیدی از دلایل تخریب صدها کانتینر کالای مصرفی در بندر شهید رجایی/ تبدیل ذرت و برنج رها شده به مشروبات الکلی

افزایش دادن:

بخش اقتصاد – جزئیات انهدام بیش از 350 کانتینر کالای رها شده غیربهداشتی به وزن 3200 تن به تازگی در بندر شهید رجایی بندرعباس مشخص شده است. در این تحلیل، شناسایی دلایل این موضوع مهم است.

به گزارش رئیس اقتصادی، با توجه به اجرای مجوز سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان، بر اساس دستورات ویژه و تخصصی وی مبنی بر لزوم تعیین مقصد کالا در انبارهای گمرکی و اموال، عملیات حذف و انهدام بیش از 350 کانتینر با کالاهای مضر و فاسد رها شده در بندر شهید رجایی بندرعباس برگزار شد.
در نتیجه اجرای طرح انبارداری و نظارت مستمر بر کالاهای مربوط به اموال تملک شده، طی بازرسی از مجتمع بندری شهید رجایی و پس از بررسی و تفکیک کالاهای تاریخ مصرف گذشته، تقلبی، فاسد و غیربهداشتی از سایر اقلام موجود، تعداد 350 عدد ظروف کالاهای فاسد و تاریخ انقضا باقی مانده از سالهای گذشته.
رئیس کل دادگستری هرمزگانا در این خصوص با بیان اینکه کالاهای متروکه مذکور پس از تعیین تکلیف توسط بندر شهید رجایی بندرعباس تحویل اداره کل اموال استان شد، تصریح کرد: در نتیجه انجام آزمایشات مختلف و دریافت مدارک نظر کارشناسان و نمایندگان وزارت بهداشت، استاندارد اداره و سایر نهادهای ذیربط مبنی بر غیرقابل استفاده بودن و مضر بودن این اقلام برای سلامت عمومی با صدور حکم قضایی و با همکاری اداره کل بنادر و امور دریانوردی استان هرمزگان با رعایت موازین قانونی و دستورالعمل های بهداشتی جهت دفع آنها توسط اموال این اداره کل. این استان در محدوده پسماند شهرداری بندرعباس واقع شده است.
در ادامه، سید قلمی باقی، معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال اموال با اشاره به خروج حدود 300 کانتینر به وزن حدود 2500 تن کالای متروکه که در روزهای اخیر در بندر شهید رجایی بندرعباس انباشته شده است، گفت: 2 دهه عدم ترخیص کالاهای رها شده مذکور در بندر شهید رجایی اتفاق افتاد که همگی پوسیده بودند و هیچ کارکردی نداشتند و حتی برای مصارف ثانویه قابل استفاده نبودند. بدین ترتیب با هماهنگی دستگاه قضایی و سایر دستگاه ها برای حفظ سلامت و ایمنی جامعه، عملیات تخریب مطابق با استانداردهای ایمنی و زیست محیطی انجام شد.
وی تاکید کرد: خروج این حجم از کانتینرهای باری از بنادر و گمرکات منجر به ایجاد ظرفیت های جدید برای تسهیل ورود و صادرات کالا و تجارت خارجی می شود. کانتینرهای خالی نیز برای چرخه تجارت خارجی باز می شود.
امحای حدود 3200 تن کالا در بندر شهید رجا بندرعباس در حالی صورت می گیرد که گمرک ایران اخیرا اعلام کرده است که از یک میلیون و 250 هزار تن کالای رها شده در گمرکات طی دهه گذشته، حدود یک میلیون تن کالا از گمرک خارج شده است. برای مالکیت ثبت شده، اظهارنامه گمرکی خود را صادر و تنظیم کرده است.
در اینجا باید به این سوال پاسخ دهید که چرا این کالاها از بین رفتند؟ چه کسی مسئول نابودی 3200 تن کالای رها شده است؟ کالاهای تخریب شده شامل چه اقلامی بود؟
مدیر تملک اموال استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، در پاسخ به سوالات و ابهامات در خصوص امحای 3200 تن کالا در گمرک شهید رجایی بندرعباس، گفت: گمرک شهید رجایی به عنوان بزرگترین گمرک بندری کشور. 60 درصد تجارت خارجی کشور را پوشش می دهد و به طور متوسط ​​سالانه بیش از 200 تا 300 هزار کانتینر ورودی و خروجی دارد. همچنین گمرک به عنوان حراست مرزی امنیتی، اقتصادی، قرنطینه ای و بهداشتی کشور باید نسبت به کالاهایی که وارد کشور می شود نظر منطقی داشته باشد. یکی از مشکلات گمرکی این است که در بسیاری از موارد ممکن است کالایی سالم به نظر برسد اما دارای آلاینده های مختلف باشد که در این صورت کالا از گمرک ترخیص نمی شود.
میخچه های رها شده به الکل تبدیل شدند!
وی افزود: با توجه به 200 تا 300 کانتینری که از سال های گذشته در بندر شهید رجایی رها شده است، بندر شهید رجایی به گونه ای تنظیم شده است که به عنوان مثال مشخص می شود کدام قسمت از این کالاها نیاز به بررسی قضایی دارد. و اینکه چه قسمتی باید ملک خریداری شده را بررسی کند و از طرفی برخی از این کالاها مانند آناناس و گچ که آلوده بوده و داخل آن قابل مصرف نبود باید برای معدوم شدن این کالاها پوشیده می شد.
کالاهای دیگری نیز وجود داشت که امکان مصرف ثانویه داشتند، مانند کالاهایی مانند ذرت که در گمرک مانده بود، در وضعیت تاج امکان استفاده برای ساخت مشروبات الکلی و طبق شرایط و ضوابط وجود داشت. که وجود داشتند، برای این منظور استفاده می شدند.
قسمت دیگری از این کالاها به دلیل مایع بودن، سیاه شدن، پوسیدگی و آلوده بودن آنها باید از بین می رفت که این امر غیرعادی نیست، زیرا در گمرک که چند میلیون کانتینر در چند سال جابجا می شود، برخی از این کالاها فاسد می شوند. .
مقصر اصلی تخریب عدم هدایت صاحبان کالا است!
فتحی افزود: مشکل اصلی در اینجا عدم حضور صاحبان کالا در گمرک است. این در حالی است که گمرک شهید رجه در محدوده خاصی قرار دارد که کالاهای وارداتی به هر دلیلی اعم از نداشتن مجوز ترخیص، کالاهای آلوده یا مشکلات مالی طبق قانون قبل از سال 1376 به مرحله اظهار گمرکی نمی رسد. گزارش شده است که این کالاها ممکن است تا رفع مشکلات ترخیص در انبارها باقی بماند.
در خصوص محصولات بهداشتی، سازمان اموال از سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد درخواست می کند و آنها مصرف اولیه یا ثانویه این محصولات را به ما اعلام می کنند. کالاهایی که در بندر باقی مانده بودند، کالاهایی بودند که به هیچ وجه قابل مصرف نبودند و حتی دفع آنها به دلیل بوی بد و پوسیدگی این کالاها مشکل ساز بود و هیچ راهی برای خلاصی از شر این کالاها نداشتیم.
رئیس سازمان اموال هرمزگان در پایان در پاسخ به این سوال که کالاهای رها شده دقیقاً چه چیزی معدوم شده است، گفت: این کالاها شامل گچ وارداتی تر، برنج آلوده، ذرت آلوده، نوشابه های انرژی زا آلوده، پوست نارگیل، موز آلوده و… است. کالاهایی که از نظر گمرکی وارد کشور نشده و مضر بوده اند.
انتهای پیام/







حتما بخوانید:
ارائه کامل مهره های مار هندی